Tandartspraktijk Budé - Abces

Abces

Een abces is een etterophoping die veroorzaakt wordt door bacteriën in of rond een tand. Meestal gaat dit gepaard met pijn en zwelling. Er zijn twee soorten abcessen, een endodontisch abces en een parodontaal abces.

Endodontisch abces

Een Endodontisch abces ontstaat nadat de tandzenuw is afgestorven doordat bacteriën via een cariesletsel of diepe vulling de zenuwkamer zijn binnen gedrongen en er een ontsteking veroorzaakt hebben. Om te vermijden dat deze bacteriën het lichaam binnendringen gaat het lichaam zich hiertegen verdedigen met een ontstekingsreactie aan de wortelpunten.

Behandeling van dit type abces bestaat uit drainage, dit betekent dat we of het abces insnijden of de zenuwkamer open maken zodat de etter eruit kan. Dit geeft onmiddellijk verlichting. Nadien moet er dan een wortelkanaalbehandeling gebeuren om de bacteriën uit de wortelkanalen te verwijderen. Ook verwijderen van de tand zal het probleem oplossen.

Parodontaal abces

Een parodontaal abces is een verwikkeling van parodontitis. Wanneer een diepe pocket afgesloten geraakt (bijvoorbeeld door tandsteen) kan er eveneens etter gevormd worden die geen uitweg vindt. Dit geeft pijn, vooral bij aanraken en bijten op de tand. Het lijkt ook alsof de tand los staat. Ook hier zal de behandeling bestaan uit het draineren van de etter, nu via de pocket. Reiniging en spoelen van de pocket zal de bacteriën en etter doen verdwijnen.