Tandartspraktijk Budé - Tandvleesproblemen - parodontologie

Tandvleesproblemen - parodontologie

Gezond tandvlees is de basis van een gezond gebit. Gezond tandvlees is roze, ligt strak om de tanden en bloedt niet als u uw tanden poetst. Rood, gezwollen of bloedend tandvlees duidt meestal op ontstoken tandvlees of gingivitis.

Uw hele tandvlees kan ontstoken zijn, maar de ontsteking kan ook heel plaatselijk zijn, bijvoorbeeld tussen twee tanden die u moeilijk kan reinigen. Ontstoken tandvlees doet zelden pijn, het kan wel gevoelig zijn vooral bij aanraking. Gingivitis kan wel aanleiding geven tot een vieze smaak in de mond of een slechte adem. Wanneer u rookt zullen deze symptomen minder of zelfs helemaal niet aanwezig zijn, waardoor het probleem dan ook minder snel zal opgemerkt worden!

Ontstoken tandvlees

Ontstoken tandvlees wordt veroorzaakt door bacteriën aanwezig in de tandplaque (dit is het kleverige witte laagje dat zich aan de tanden vasthecht) en tandsteen (verkalkte plaque). Of men al dan niet gingivitis ontwikkelt hangt af van het soort bacteriën dat men in de mond heeft en van het verdedigingssysteem van het lichaam. Zo zijn zwangere vrouwen bijvoorbeeld gevoeliger voor gingivitis.

Gelukkig is gingivitis eenvoudig te behandelen. Een professionele reiniging wordt uitgevoerd en daarna wordt de juiste poetstechniek aangeleerd om te zorgen dat de plaquebacteriën niet opnieuw de kans krijgen een ontsteking te veroorzaken. Zeer belangrijk hierbij is dat de ruimte tussen de tanden niet overgeslagen wordt. Hiervoor bestaan verschillende instrumenten zoals floss, tandenstokers, interdentale borsteltjes of ragers en softpicks.

Net zoals gingivitis wordt ook parodontitis veroorzaakt door mondbacteriën in plaque en tandsteen. Wanneer bepaalde bacteriën zich langer tegen het tandvlees bevinden gaan ze niet enkel het tandvlees oppervlakkig doen ontsteken, maar gaan ze het tandvlees ook los maken van de tanden. Er ontstaan pockets, of tandvleeszakjes. Hierin kunnen tandplaque en tandsteen zich opstapelen omdat u in de diepte niet meer kan reinigen. Op die manier wordt ook het kaakbot aangetast en afgebroken. Als dit proces enige tijd doorgaat kunnen de tanden los komen te staan en uiteindelijk zelf uitvallen omdat er te weinig steunweefsel overblijft om de tanden vast te houden. Ook parodontitis is meestal pijnloos. De symptomen zijn gelijkaardig aan deze van gingivitis en het tandvlees lijkt hier en daar wat terug te trekken. In een gevorderd stadium zullen de tanden dus ook los komen te staan.

Parodontitis diagnose

Bij een parodontitis diagnose zullen we de pockets opmeten met een sonde en aan de hand van röntgen foto’s het botniveau trachten in te schatten. Beperkt botverlies kunnen we nog zelf aanpakken, bij uitgebreider botverlies is een doorverwijzing naar een parodontoloog noodzakelijk. Bot dat verloren is gegaan komt niet meer terug!

Ongeveer 1/3 van de bevolking boven de 30 jaar heeft een tandvleesprobleem , maar velen komen hier pas in een (te) laat stadium achter. Vandaar ook het belang van de periodieke controles én van een goede mondhygiëne.

Rokers hebben vaker parodontitis dan niet-rokers. Bovendien is de parodontitis bij rokers vaak verder gevorderd, en zijn er minder gunstige resultaten na behandeling. Dus stoppen met roken zal ook uw tandvlees ten goede komen.

Recente onderzoeken hebben aangetoond dat er een nauw verband is tussen parodontitis en onze algemene gezondheidstoestand. Zo hebben mensen met parodontitis een verhoogde kans op hart en vaatziekten. Ook diabetici hebben meer kans om parodontitis te ontwikkelen maar anderzijds geeft een behandelde parodontitis gunstigere bloedsuikerwaarden. Een reden te meer dus om uw tandvlees te laten controleren.