Tandartspraktijk Budé - Spoedgevallen

De werkwijze

Spoedgevallen

Wat is een spoedgeval?

1. Een uitgeslagen of uitgevallen tand. Indien u een tand trauma oploopt, belt u best onmiddellijk. Een uitgeslagen of uitgevallen definitieve tand wordt best zo snel mogelijk terug geplaatst, liefst binnen het uur. Raap de tand bij de kroon op (niet bij de wortel) en stop hem in de mond (tussen tanden en wang) of in een potje met melk. Indien mogelijk mag u de tand zelf terugplaatsen, afspoelen mag met fysiologisch water maar zeker niet wrijven.
  2. Een abces, dit is een etterophoping die veroorzaakt wordt door bacteriën in of rond een tand. Dit veroorzaakt pijn en meestal ook een dik gezicht.
    assets/uploads/spoedgevallen.jpg
  3. Nabloedingen. Wanneer u een tand heeft laten trekken kan de wonde nog wat na bloeden, zelfs s’anderendaags. Maak dan een prop van watten of een zakdoek en bijt hierop stevig dicht gedurende 20 tot 30 minuten. Meestal stopt de bloeding dan vanzelf. Is dit niet het geval of wordt de bloeding heviger, is een controle door de tandarts aangeraden.
  4. Pijn bij kinderen. Probeer altijd eerst een pijnstiller, een aantal problemen kunnen hiermee al verholpen worden.

Andere “spoedgevallen” zijn pijnklachten, uitgevallen vullingen, tandvleesproblemen.

Een patiënt die regelmatig op controle komt en waarbij het behandelplan werd uitgevoerd, wordt door ons zo snel mogelijk geholpen. Pijnklachten hebben hierbij voorrang op uitgevallen vullingen. Mensen die hun mondgezondheid echter verwaarlozen zien wij NIET als spoedgevallen!

Bij een dringende afspraak kunnen wij geen rekening houden met bijvoorbeeld het tijdstip van de afspraak of welke tandarts de behandeling zal uitvoeren. Wij kunnen wel een attest van school- of werkverlet afleveren indien nodig.

Tijdens het weekend en op feestdagen (en brugdagen) kan u terecht bij de wachtdienst via het centraal oproepnummer 0903/39969. Dit telkens van 9u tot 18u. Dit is een betalend nummer, en kost 1,5 euro per minuut. Het callcenter verbindt u door met de dichts bijzijnde tandarts van wacht. Noteer dus zeker het adres! Tijdens de wachtdienst worden enkel dringende behandelingen uitgevoerd.